tisdag 22 maj 2018

Recension av Leah on the offbeat

Författare: Becky Albertalli
Antal sidor: 339
Serie: Creekwood, bok 2 av 2

När det gäller trummor är Leah Burke vanligtvis på beat-men verkligheten är inte alltid så rytmisk. En anomali i hennes vängrupp är hon det enda barnet till en ensamstående mamma och hennes liv är bestämt mindre privilegierat. Hon älskar att rita men är för självmedveten att visa det. Och trots att hennes mamma vet att hon är bisexuell, har hon inte fått modet att berätta för sina vänner - inte ens hennes öppet gay BFF, Simon. Så Leah vet verkligen inte vad hon ska göra när hennes rockfasta vängrupp börjar spricka på oväntade sätt. Med balen och universitetet vid horisonten går spänningarna högt. Det är svårt för Leah att få rätt notering medan de människor hon älskar bråkar - speciellt när hon inser att hon kanske älskar en av dem mer än hon någonsin tänkt.

Äntligen får jag mer utav dessa kära karaktärer! Albertalli är en mästare på att skriva verklighetstrogna karaktärer, beskriva den miljön de lever i. Men inte nog med det hon är även riktigt grym på att skriva vänskaper, relationer och drömmar som om att de vore verkliga. Jag älskar att vi ännu en gång får träffa på Simon, Leah, Abby och Nic, då jag älskar dem så mycket och det är kul att läsa om dem ur Leahs perspektiv denna gång. Denna bok bjuder precis som dess föregångare på mängder av intriger och drama som får mig att vilja fortsätta läsa. Leah är en mycket intressant karaktär och det var riktigt roligt och givande att få ta del utav hennes tankar och hennes syn på livet och på hennes kompisar. Jag hade lite blandade känslor angående Leahs kärleksintresse, jag både älskade och ogillade det. Men det var minst sagt oförutsägbart, vilket gjorde att jag inte alls var beredd på det. Leah ges stort utrymme att utvecklas och växa under den här bokens gång, vilket alltid är positivt. Jag gillade dock inte riktigt hur hela berättelsen knöts samman, då det hela kändes lite för perfekt. Men i det stora hela var det här en helt underbar uppföljare till Simon vs. the homo sapiens agenda.