söndag 20 maj 2018

Recension av Aru Shah and the end of time

Författare: Roshani Chokshi
Antal sidor: 368
Serie: Pandava quartet, bok 1 av 4 (bok 2 förväntas komma ut april 2019).
Finns hos: Bokus / Adlibris

En översättning av goodreads beskrivning
Den tolvårige Aru Shah har en tendens att töja på sanningen för att passa in i skolan. Medan hennes klasskamrater åker på familjesemester i exotiska lokaler, spenderar hon sitt höstlov hemma, i Museum of Ancient Indian Art and Culture och väntar på att hennes mamma ska återvända från sin senaste arkeologiska resa. Är det inte konstigt att Aru gör upp historier om att vara kunglig, resa till Paris och ha en chaufför? En dag dyker tre skolkompisar upp vid Arus dörr för att fånga henne i en lögn. De tror inte på hennes påstående att museets lampa av Bharata är förbannad, och de utmanar Aru att bevisa det. Bara ett snabbt ljus, tycker Aru. Då kan hon ta sig ur denna röra och aldrig ljuga igen. Men tändandet av lampan har allvarliga konsekvenser. Hon frigör omedvetet sovaren, en gammal demon vars skyldighet är att väcka förstörelsens Gud. Hennes klasskamrater och älskade mamma är frysta i tid, och det är upp till Aru att rädda dem. Det enda sättet att stoppa demonen är att hitta reinkarnationerna hos de fem legendariska Pandava-bröderna, huvudpersonerna i den hinduiska episka dikten, Mahabharata och resa genom Dödsriket. Men hur ska en tjej i Spider-Man pyjamas göra allt det? 

Mina åsikter
För första gången fick jag slänga mig in i ett äventyr som kretsar kring hinduisk mytologi, som är oerhört spännande och den skiljer sig en hel del från de övriga mytologierna som jag har bättre koll på. Vi får lära känna Aru och Mini och de är båda två väldigt olika varandra vilket gör dem riktigt intressanta tillsammans. Vi får följa med dem på deras äventyr och ges därtill möjligheten att vara med från början när de börjar lära känna varandra. Boken är uppbyggd utav rikliga person-och miljöbeskrivningarna. Information om de olika gudarna är invävd på ett snyggt sätt i texten. Vi får även diverse påminnelser om de olika gudarna, något som inte alls påverkar läsningen utan snarare att det underlättar när det kommer till att hänga med i berättelsen. Boken har ett härligt flyt och det händer saker hela tiden, vilket får mig som läsare att vilja fortsätta läsa. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen på denna berättelse och jag är numera även intresserad av att läsa fler av Chokshis verk.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...