torsdag 1 februari 2018

Recension av Stalking Jack the Ripper

Författare: Kerri Maniscalco
Antal sidor: 326
Serie: Stalking Jack the Ripper, bok 2 av 3 (bok 3 kommer ut 2018)
Finns hos: BokusAdlibris

Sjutton år gamla Audrey Rose Wadsworth föddes som en herres dotter, med ett liv av rikedom och privilegium utsträckt framför henne. Men mellan de sociala tetillställningarna och silkesklänningarna leder hon ett förbjudet och hemligt liv. Mot hennes stränga faders önskemål och samhällets förväntningar glider Audrey ofta bort till sin farbrors laboratorium för att studera den grymma praktiken av rättsmedicin. När utredningen av ett gäng brutalt dödade lik drar in Audrey i utredningen av en seriemördare, hennes sökande efter svar för henne nära sin egen skyddade värld.

Jag hade hört så himla mycket bra saker om den här boken, så jag hade rätt höga förväntningar på den när jag skulle börja läsa den! Den här boken är uppbyggd av riktigt bra person-och miljöbeskrivningar och dess koncept är dessutom riktigt intressant. Dock skall man som läsare vara förberedd på det faktum att boken stundtals kan vara rätt äcklig och lite obehaglig. Boken var hela vägen igenom riktigt spännande och det var intressant om än makabert att lära som om såväl Jack the Ripper- morden som hur rättsmedicin såg ut på den här tiden. Boken håller en hög klass rätt igenom och vi har flertalet intressanta och spännande karaktärer som för bokens handling framåt. Jag hade dock lite svårt för Audrey Roses kärleksintresse då jag inte riktigt uppskattade vare sig den romansen eller killen hon gillade. Samt att Audrey Rose var lite långsam på att inse vem det var som var mördaren då jag själv listade ut det långt innan hon själv gjorde det. Men jag gillade det faktum att Audrey Rose hela tiden gick emot samhällets förväntningar och att hon inte brydde sig om vad andra tyckte om hennes arbete. Men jag tyckte verkligen om den här boken, den var riktigt intressant och läsvärd och därtill även väldigt snabbläst!