torsdag 15 februari 2018

Recension av Aristotle and Dante discovers the secrets of the universe

Författare: Benjamin Alire Sáenz
Antal sidor: 359
Finns hos: Adlibris / Bokus

En översättning av goodreads beskrivning
Aristotle är en arg tonåring med en bror i fängelse. Dante är en know-it-all som har ett ovanligt sätt att se på världen. När de två möts vid poolen verkar de inte ha något gemensamt. Men när enstöringarna börjar spendera tid tillsammans, upptäcker de att de delar en speciell vänskap - av det slag som förändrar livet och varar en livstid. Och det är genom denna vänskap som Ari och Dante kommer att lära sig de viktigaste sanningarna om sig själva och vilken typ av människor de vill vara.

Mina åsiker
Med tanke på hur många priser den här boken har fått och hur mycket bra saker jag har hört om den, så hade jag ganska höga förväntningar på denna bok. Det är därför det gör mig så ledsen att behöva säga att jag aldrig riktigt fastnade för den. Jag hade gärna sett mer miljö-och personbeskrivningar i boken för att lättare kunna skapa mig bilder av det som hände, något som i detta fallet bara gick att göra ibland. Författarens sätt att skriva var riktigt snabbläst och jag gillade de korta kapitlen, men samtidigt kändes skrivsättet på något sätt platt, vilket jag tror kan ha varit en bidragande orsak till att jag hade svårt att knyta an till karaktärerna. Jag gillade det faktum att Dante och Aristotle var så olika, men jag lyckades på något sätt ändå inte fastna för dem som individer och karaktärer. De hade bra karaktärsutvecklingar, men det räckte tyvärr inte för att jag skulle fästa mig vid dem. Jag gillade dock pojkarnas föräldrar och det faktum att de var med så mycket hela berättelsen igenom, vilket inte är vanligt för YA-böcker. Jag gillade bokens budskap och hur den problematiserade vissa områden, men tyvärr var det andra saker jag gillade mindre, därav bokens slutbetyg.

Mitt betyg
Boken får 2,5 av 5 stjärnor.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...