lördag 11 november 2017

Recension av Hunted

Författare: Meagan Spooner
Antal sidor: 384
Finns hos: AdlibrisBokus

Beauty känner The Beasts skog i sina ben - och i sitt blod. Trots att hon växte upp med stadens högsta aristokrater, långt ifrån sin fars gamla stuga, vet hon att skogen rymmer hemligheter och att hennes far är den enda jägaren som någonsin har kommit nära nog för att upptäcka dem. Så när hennes pappa förlorar sin förmögenhet och flyttar Yeva och hennes systrar tillbaka till utkanten av staden, är Yeva i hemlighet lättad. Ut i vildmarken finns det inget tryck för att ledigt prata med tråkiga baronessor ... eller att samtycka till att gifta sig med en rik gentleman. Men Yevas faders olycka kan ha kostat honom hans sinne, och när han försvinner i skogen, ställer Yeva in siktet på ett byte: varelsen fadern tvångsmässigt hade spårat strax före sitt försvinnande. Döva till hennes systrar protester, jagar Yeva denna underliga Beast tillbaka till sitt eget territorium - en förbannad dal, ett förstört slott och en värld av varelser som Yeva bara hört talas om i sagor. En värld som kan förstöra  eller frälsa henne. Vem kommer att överleva: Skönheten eller odjuret?

Jag kom ganska snabbt in i berättelsen, då Spooner är väldigt duktig på att formulera sig, vilket ger berättandet ett bra flyt. Hon har även mycket bra och utförliga miljö-och personbeskrivningar. Det jag inte riktigt gillande med den här boken var det faktum att det inte var mycket till handling, det vill säga att det inte hände speciellt mycket under bokens gång och det som faktiskt hände var inte tillräckligt för att jag skulle fastna för karaktärerna, eller känna att jag faktiskt ville fortsätta läsa, men läsningen gick ändå fort tack vare Spooners skrivteknik. Boken kändes med andra ord ganska händelselös och jag förstår inte riktigt uppbyggnaden av kärlekshistorien som utspelar sig, den kändes ganska taget från ingenstans, vilket kan ha något att göra med det faktum att detta är en retelling av Skönheten och odjuret, men jag kände inte riktigt att det var någon uppbyggnad fram till detta och att det inte riktigt passade ihop så bra med det som tidigare skrivits om de två karaktärerna.

Boken får 2 av 5 stjärnor i betyg.