tisdag 14 november 2017

Recension av Bakom kulisserna: Så gjordes Fantastiska vidunder och var man hittar dem

Författare: Ian Nathan
Antal sidor: 143
Finns hos: Adlibris / Bokus

Följ med till trollkarlarnas magiska värld och upptäck hur regissören David Yates och producenten David Heyman förvandlade J.K. Rowlings äventyr till en hyllad storfilm. Här får du möta magizoologen Newt Scamander, huvudpersonen i Fantastiska vidunder och var man hittar dem, och titta närmare på de varelser, människor, platser och föremål som finns med i filmen. Du får också veta allt om hur filmmakarna skapade Newts magiska väska, och kika in bakom kulisserna på magimyndigheten MACUSA, den amerikanska motsvarigheten till Trolldomsministeriet.

I boken presenteras alla viktiga karaktärer och förutom avslöjande intervjuer med skådespelare, regissör, producent och andra medlemmar i filmteamet bland andra David Heyman, David Yates, Stuart Craig, Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Alison Sudol, Dan Fogler och Colin Farrell kan du läsa allt om scenografin, kostymerna, sminket, specialeffekterna och rekvisitan (speciellt trollstavarna!). Boken är officiellt licensierad av Warner Bros. Consumer Products och är fullspäckad av spännande detaljer, fina bilder och unika fotografier från inspelningens gång en perfekt introduktion till det stora äventyret.

Det här är det perfekta tillägget för de som gillar Fantastiska vidunder och var man hittar dem, Harry Potter eller J.K Rowling i största allmänhet. I den här boken får man ta del av bilder som är tagna på de platser filmen spelades in, man får se bilder på skådisarna i pauserna mellan inspelningarna. Därtill får vi även naturligtvis en massa information om hur inspelningarna har gått till, som hur de får det att se ut som att Eddie Redmayne faktiskt går ner i sin resväska, de specialeffekter som använts vid inspelningar med monstren och så vidare. Det är även kortare citat från skådespelarna kring hur det var att vara med i filmen, kommentarer om Newt- som karaktär. I det stora hela var det här en riktigt spännande bok som helt klart är värd att läsa om man tyckte om filmen! Det faktum att Redmayne dessutom hintar om att det var som en av hans drömmar som barn att få vara med i Harry Potter-världen, gjorde bara det hela ännu bättre. Det här är helt enkelt en bok för oss boknördar!