fredag 7 juli 2017

Recension av The Darkest minds

Författare: Alexandra Bracken
Antal sidor: 488
Serie: The darkest minds, bok 1 av 3

När Ruby vaknade på sin tionde födelsedag hade något hos henne förändrats. Något skrämmande nog för att få sina föräldrar att låsa henne i garaget och ringa till polisen. Någonting som skickade henne till Thurmond, en brutal regerings "rehabiliteringsläger". Hon kanske har överlevt den mystiska sjukdomen som hade dödat de flesta amerikans barn, men hon och de andra fick något mycket värre: skrämmande förmågor som de inte kunde kontrollera. Nu är sextonåriga Ruby en av de farliga. När sanningen kommer ut, rymmer Ruby med nöd och näppe från Thurmond. Hon är på språng, desperat att hitta den enda fristaden kvar för barn som henne -East River. Hon ansluter sig till en grupp barn som har rymt från sitt eget läger. Liam, deras modiga ledare, faller hårt för Ruby. Men oavsett hur mycket hon suktar efter honom, kan Ruby inte riskera att komma för nära. Inte efter vad som hände med hennes föräldrar. När de anländer till East River är ingenting som det verkar, minst av allt dess mystiska ledare. Men det finns andra styrkor på gång, folk som inte kommer att stoppa för något för att använda Ruby i deras kamp mot regeringen. Ruby kommer att möta ett fruktansvärt val, ett som kan innebära att ge upp sin enda chans att ha ett liv värt att leva.

Den här boken var otroligt snabbläst trots dess tjocklek och det kände som om att jag bara flög igenom boken. Samtliga karaktärer var helt underbara i den roll de fått (även de karaktärer som man älskar att hata) och man kunde inte låta bli att ryckas med i karaktärernas känslor och tankar. Sättet som Bracken har valt att skriva karaktärerna gör att jag som läsare fastnar för karaktärerna omedelbart och inom bara några sidor blir jag oerhört beskyddande av dem och vill inte att någonting ont skall hända dem. Det, det är författande på hög nivå!!!! Det här är en dystopi med en oerhört bra världsuppbyggnad samt magiuppbyggnad och Bracken gör det på ett så bra sätt att hela konceptet känns nytt och eget, även om detta är ett populärt tema inom dystopigenren. Karaktärerna har med andra ord riktigt coola krafter som jag gärna hade velat lära mig mer om. I det stora hela så är det här en bok med oerhört bra karaktäroch miljöbeskrivningar och det känns verkligen som att jag som läsare är med i boken. Boken slutar dessutom med lite av en cliffhanger vilket får mig att vilja kasta mig in i bok två på stört!