söndag 14 maj 2017

Recension av The Night Circus

Författare: Erin Morgenstern
Antal sidor: 490

Cirkusen anländer utan förvarning. Den föregås inte av några reklamutrop, inga flygblad på lyktstolpar och anslagstavlor. Plötsligt är den bara där, på en plats där den inte fanns i går. Ingen cirkusdirektör ropar i megafon, inga clowner sprutar vatten på publiken, inget "kom och se, kom och se, världens starkaste man". Inne i dessa svart- och vitrandiga tält döljer sig en helt unik upplevelse, en fest för sinnena. Gå vilse i en labyrint av moln, vandra genom en trädgård gjord av is, häpna inför den tatuerade ormmänniskan som stoppar ner sig själv i en liten låda av glas och förundras över illusionisten som utför omöjliga magiska bedrifter. Välkommen till Le Cirque des Rêves.Men bakom rökridåerna och speglarna pågår en tävling - en kraftmätning mellan två unga magiker, Celia och Marco, som sedan barndomen tränats i att använda sina illusionskrafter för att överträffa varandra. Vad spelarna inte vet är att detta spel är en duell intill döden och att cirkusen är skådeplatsen för ett slag som utkämpas mellan fantasins och viljans krafter. Oförtröttligt utövar de unga magikerna sin magi med skäl som deras hemlighetsfulla läromästare, Hector och Alexander, är förtegna om.

Den här boken är verkligen inte lik någon annan bok jag läst tidigare tack vare dess handling och hur författaren väljer att föra handlingen framåt. Handlingen i den här boken var intressant och fångade snabbt mitt intresse, men jag tyckte att det fanns diverse partier där läsningen gick något långsammare, då jag kände att det inte hände något speciellt. Men det fanns naturligtvis en hel del delar som var riktigt bra också, händelser som byggde upp läsarens förväntningar, som fick läsaren att fundera och försöka komma på hur saker och ting hängde ihop. Magin, var helt klart upplagt på ett intressant sätt och som var en stor del av det som fångade mitt intresse, men såklart även själva cirkusen, som ständigt förändrades och saker som lades till, vilket var riktigt coolt att läsa om. Därtill var boken dessutom mycket snabbläst.

Boken får 3 av 5 stjärnor.