lördag 15 april 2017

Recension av Kuriren

Författare: Henrik Blanckert
Antal sidor: 350
Förlag: Bokfabriken, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!

Två självmordsbombare. Samma klockslag, olika huvudstäder. En ung svensk hittas mördad på ett hotellrum i Manila. Finns det ett samband?

Somalia, Afghanistan, Irak, Sydamerika. Den före detta legosoldaten Jakob Nilsson har levt sitt yrkesliv på några av jordens farligaste platser. Nu har han flyttat hem till Sverige och försöker finna sig till rätta på ett tryggt kontorsjobb som säkerhetskonsult. Jobbet får dagarna att gå, men Jakob kämpar mot både vardagens tristess och det självförakt hans livsval har orsakat. En gång i tiden levde han ett vanligt svenssonliv i Stockholm men de långa perioderna utomlands trasade sönder familjen. Hans vuxne son Pontus vill inte längre veta av honom.

Ett telefonsamtal förändrar plötsligt allt och snart sitter Jakob på ett flyg till Manila. Där möter han ett Filippinerna långt bortom kritvita stränder och femstjärniga hotell. En värld präglad av fattigdom, korruption och religiös extremism. Där ett människoliv inte är värt någonting. En värld som hans son tydligen blivit en del av. En värld som Jakob alltför väl känner igen

Det här är en mycket välskriven debut, där det hela tiden händer något och det är fullkomligt omöjligt att försöka lista ut vad som komma skall, vilket gör läsningen mycket spännande.Vi träffar på en massa karaktärer, som stundtals kan vara svåra att hålla isär. Men alla person-och miljöbeskrivningar är ytterst välformulerade och målar upp en väldigt verklig bild av vad det är som händer. Som läsare får man ta del av diverse återblickar som tydliggör bilden av karaktärerna samt att man får en tydligare bild av vad det är som egentligen varit upphovet till de händelser som händer i nutid. Vi får följa med Jakob runt om i Filippinerna där han försöker ta reda på vad hans son varit med om sedan han drog dit. I det stora hela var det här en mycket fängslande berättelse om en man som försöker ta tag i sitt liv och letar efter en chans att rätta de fel han begått i yngre dagar. Samtidigt får vi följa med på en resa där människoliv inte betyder ett skvatt så länge som det går att använda dem som ett sätt att motivera folk till att göra det du vill. Stundtals är denna bok rätt hemsk, men i slutändan resulterar det i en mycket bra läsning som får läsaren att tänka till.