söndag 12 mars 2017

Recension av Nyckeln till ljuset

Författare: Nora Roberts
Antal sidor: 336
Serie: Nyckel trilogin, bok 1 av 3
Övrigt: På svenska går det numera endast att få tag på den som ljudbok.

Hennes bil arbetade sig uppför den smala vägen som skar genom den täta, mörka skogen. Hon hade alltid tänkt på de här kullarna och skogarna som ett slags törnrosahäck som omgav hennes vackra dal. Men just nu kändes allt långt ifrån fridfullt.

Galleristen Malory Prices liv förändras drastiskt då hon får en inbjudan till ett cocktailparty i det magnifika huset på höjden strax utanför stan. Trots att hon aldrig träffat ägarna bestämmer hon sig för att tacka ja. Hon upptäcker att hon är en av endast tre gäster - alla unga kvinnor vars liv just genomgått en förändring. Deras mystiska värdar talar om legender från svunna tider och ger de unga kvinnorna ett förslag: Om de under en viss tid lyckas finna de tre nycklar som enligt legenden håller tre prinsessor fångna i en djup sömn, kommer de att bli rikt belönade. Malory är den som ska finna den första nyckeln. Tillsammans med sina nyfunna väninnor Zoe och Dana kastar sig de vanligtvis så kontrollerade Malory ut i en helt ny värld, fylld av äventyr, spänning och romantik.

Gud vart skall jag börja? Den här boken var inte direkt någon höjdare enligt mig. För det första så går kärlekshistorian i den här boken alldeles för fort fram, det snackas om framtida giftermål efter dess att de känt varandra i två veckor och allting känns alldeles för påtvingat. Hela berättelsen går sjukt långsamt och lyckas inte alls hålla kvar mitt intresse. Det läggs ner fler rader och sidor på att beskriva karaktärernas sexliv än det läggs på att faktiskt hitta nyckeln som kommer att befria de tre prinsessorna. Det faktum att bokens upplösning händer på ca 10 sidor gör inte direkt det hela bättre. Det är alltså själva handlingen som aldrig riktigt tar fart, vilket gör att hela boken känns allmänt utdragen. Det enda positiva med den här boken är det faktum att Nora Roberts faktiskt är väldigt bra på att ge övertygande och bra miljö- och personbeskrivningar. Jag köpte denna bok i en samlingsutgåva tillsammans med de två resterande böckerna. Just nu vet jag inte ens om jag kommer att läsa klart den här serien.

Boken får 2,5 stjärnor av 5 i betyg, betyget räddas något av de bra miljö- och personbeskrivningarna.