onsdag 15 mars 2017

Recension av Heir of fire

Författare: Sarah. J. Maas
Antal sidor: 565
Serie: Throne of glass, bok 3 av 5

Celaena har överlevt dödliga tävlingar och omskakande heartbreak-men till en outsäglig kostnad. Nu måste hon resa till ett nytt land för att konfrontera sin mörkaste sanning. . . en sanning om hennes arv som kan komma att förändra hennes liv och framtid för evigt. Samtidigt samlas brutala och monstruösa krafter vid horisonten med avsikt att förslava hennes värld. Kommer Celaena finna styrkan att inte bara bekämpa sina inre demoner, utan att även det onda som är på väg att släppas lös?

I den här boken får man reda på mer om Celaenas bakgrund, vilket ger läsaren en större förståelse för det hon har gått igenom och hur hon har blivit den hon är idag. Vi får träffa på nya karaktärer som helt klart tillför en massa spänning och utmaningar till Celaenas redan spänningsfyllda vardag. Vi presenteras bland annat för Rowan, som har varit med om en hel del hemskheter han med och det är han som fått i uppdrag att hjälpa Celaena att finna och utveckla sin fulla potential. Karaktären Rowan tyckte jag var ett positivt inslag i den här boken, han och Celaena stöter på en hel del problem tillsammans som de måste lösa. Vilket helt klart var några av bokens höjdpunkter. En annan ny karaktär vars perspektiv vi fick följa var Manon, som jag inte alls föll för. Kände aldrig riktigt att vi fick någon förklaring till varför hon behövde ha sina egna kapitel och jag fann henne mest tråkig och överflödig. Men en annan del i denna berättelse som jag verkligen tyckte om var att spänningen trappades upp, det började hända en väldans massa saker på flera fronter, vilket jag hoppas kommer att leda till en massa storslagna scener i bok fyra, nämligen Queen of shadows.